Психологія та успіх

Небезпеки та ризики онлайн навчання: як дистанційний формат впливає на комунікативні навички та соціальну адаптацію людини

Несподіваний експеримент по масового переходу на онлайн навчання поставив питання: чи можливо замінити звичайний навчальний процес дистанційним? Подібний перехід – міна уповільненої дії для соціуму і може завдати непоправної шкоди.

Ось основні ризики, які закладені в дистанційному навчанні

  1. Імунітет. Імунітет виробляється при щоденному контакті з бактеріями і вірусами. Організм вчиться їх адекватно розпізнавати, і в теж час не реагувати неадекватно на клітини власного організму і не небезпечні речовини, викликаючи аутоімунні захворювання та алергії. Мій улюблений вислів: «Якщо ви боїтеся мікробів – вам потрібно терміново покинути цю планету» – тут дуже актуально. Віруси і бактерії еволюційно набагато старше людства, многочисленней і сильніше. Єдина можливість людини продовжити своє існування на планеті – знаходити з ними спільну мову. Небезпека ізоляції відома на прикладі племен, які гинули всі при зіткненні з цивілізацією від банальних інфекцій. Подібна ситуація зараз в районі Амазонії з високою смертністю при нинішній епідемії. У той же час відомо, що найбільш стійкі до інфекційних захворювань ті представники в Індії, які займаються брудними роботами. Тільки контакт з інфекційними агентами і «навчання» імунітету може нас захистити. Мені добре відомі наслідки такої ізоляції і на власному досвіді. Дитячий садок я не ходила. У школі відразу ж захворіла на пів-року, перенесла в тому числі важку пневмонію. Дитячими інфекціями я в той час не перехворіла, і в дорослому віці перехворіти ними було дуже неприємно і ледь не критично.
  2. Неодноразово писала про те, що людина – не сам по собі. Людина – це симбіотична система, і населяють нас мікроорганізми становлять важливу частину нас самих. І формування специфічного мікробіома відбувається в дитинстві, коли дитина активно обмінюється з іншими дітьми в тому числі. Мікробіом закладає в нас не тільки фізичне здоров’я, але навіть характер і інтелект. Що підтверджують успішні досліди з лікування аутизму і депресії шляхом корекції мікробіома.
  3. Дуже важливий момент – комунікативні навички. Лише при безпосередній комунікації розвивається емоційний інтелект. Як би не був досконалий штучний інтелект, ми не сприймаємо повною мірою це спілкування як реальне, не відчуваємо емоції. Згадайте Ваше спілкування онлайн, і зустріч з тими ж людьми рік тому при безпосередньому спілкуванні. Яке ви пам’ятаєте краще? Які емоції відчуваєте, згадуючи те й інше? Чи відрізняється онлайн екскурсія або подорож від живого? Дитина, позбавлена безпосереднього контакту з однолітками, обмежений в емоційному розвитку.

І все це відбивається на якості життя у дорослому стані. Так що онлайн спілкування і онлайн навчання зокрема, не захищає, а примножує загрози. Підсумовуючи, можна сказати, що повний перехід на онлайн навчання має низку серйозних ризиків. По-перше, ізоляція від звичного середовища і обмеження контактів з іншими людьми можуть негативно вплинути на імунну систему. Відсутність постійного контакту з мікробами і вірусами призводить до зниження природної стійкості організму до захворювань, що може мати серйозні наслідки для здоров’я.

По-друге, формування здорового мікробіома, який відіграє ключову роль у підтримці фізичного і психічного здоров’я, відбувається через обмін мікроорганізмами між людьми. Обмеження таких контактів може призвести до порушення цього процесу, що може вплинути на загальний стан здоров’я, інтелект і характер людини. По-третє, відсутність безпосередньої комунікації з однолітками негативно позначається на розвитку комунікативних навичок і емоційного інтелекту. Онлайн взаємодія не може повністю замінити живе спілкування, яке є важливим для формування повноцінної особистості. Це обмеження може відобразитися на здатності до побудови відносин і соціальної адаптації в майбутньому. Зрештою, онлайн навчання, хоча і має свої переваги, не може повністю замінити традиційний навчальний процес. Важливо враховувати всі ці ризики і шукати баланс між дистанційною та очною формами навчання, щоб забезпечити повноцінний розвиток і здоров’я молодого покоління.