Дитина відволікається? Погано запам’ятовує інструкції на слух? Завдання на розвиток слухової уваги у дітей 5-8 років
В іншому своєму матеріалі я вже публікувала приклади занять з дитиною на поліпшення слухової уваги на ранніх етапах – коли зовсім немає розуміння мови, або вже є, але явно недостатнє. При регулярних заняттях вже на їх базі можна добитися прогресу в розвитку мови, особливо якщо немає можливості оплачувати логопеда або за дитину ніхто з фахівців не береться.
Тим не менш, щоб прогрес йшов далі, з часом потрібно ускладнювати роботу. Тому нижче я викладу матеріал, який підійде дітям старшого віку – приблизно на 5-8 років. Ігри на розвиток слухової уваги, представлені нижче, бюджетні, доступні для виконання вдома і підходять як для дітей з вадами мови і розвитку, так і нормі, яка схильна відволікатися на заняттях/уроках. Їх мета – виробити в дитини уміння слухати інструкції та інших людей, що позитивно позначиться як на інтелекті, так і на комунікації.
Всі завдання розташовані нижче від простого до складного
Будь ласка
Домовтеся з дитиною, що він щось робить тільки коли ви скажете слово “будь ласка”. Якщо слова “будь ласка” немає, то дитина нічого не робить:
- “Будь ласка, топні чотири рази”; (робить)
- “Поплескай в долоні”; (Не робить)
- “Стрибни п’ять разів”; (Не робить)
- “Будь ласка, дай мені олівець”; (робить)
- “Дай червоний кубик”. (Не робить)
Четвертий зайвий
Це одна з основних розумових операцій, якою повинен володіти дитина 4-5 років. У віці 5-6 років у дітей вже достатньо розвинене образне мислення, тому такі завдання можуть виконуватися ними без показу картинок/предметів, а прямо на слух.
Як завжди, починайте з очевидних прикладів, щоб дитина втягнувся: “Що зайве: диван, ліжко, стіл, помідор? ” – зрозуміло, що помідор кардинально відрізняється від меблів. Поступово питання повинні ускладнюватися до окремих ознак всередині схожої групи, наприклад, “Молоко, сир, ковбаса, сир” – це всі продукти, однак ковбаса не є молочним продуктом, на відміну від всього іншого.
То-що-не-можна-називати
Ви говорите серію будь-яких слів. Дитина повторює кожне слово за вами, але, наприклад, якщо звучить називання тварини, то він його не повторює:
“Ложка, стіл, комод, їжак (не повторює), мед, плита, тролейбус, ведмідь (не повторює)”.
Якщо розвиток мовлення не дозволяє дитині говорити, він може плескати/не плескати на те чи інше слово.
Тренування эхоической пам’яті
Це вправа на розвиток эхоической пам’яті – короткочасної слухової пам’яті. Вона живе всього кілька секунд, але завдяки їй ми утримуємо в голові те, що сказав співрозмовник, відразу ж з цього будуємо висновки і даємо адекватну відповідь. Хороша эхоическая пам’ять критична для ефективної комунікації. Та й для навчання вона важлива – рятує на диктантах та ведення конспектів.
У нормі доросла людина з першого разу може на кілька секунд запам’ятати серію з 7-10 слів. До дітям пред’являються більш скромні вимоги: від 5 років і до початку підліткового віку дитина повинна запам’ятовувати і точно відтворювати серію з 4-6 слів. Спочатку рекомендую починати з чого-небудь, що цікаво дитині. Любить тварин? Значить пред’явіть ряд з 4-5 назв тварин. Якщо надто просто – ускладнюємо, кажучи не 4-5, а відразу 6 слів. Потім для посиленого тренування можна перейти до непов’язаним між собою словами, наприклад, підійде така серія: вікно, крокодил, хмара, тролейбус, молоко. Це примусить дитину напружувати довільне слухове увагу.
Після того, як ці завдання вже стали досить легкими, час переходити до найскладнішого варіанта – повторення серії цифр, наприклад: два, чотири, нуль, сім, одинадцять. Чому цифри? Тому, що до цього в голові у дитини спрацьовував “милиця” уяви: він чув “хмара” і тут же його собі уявляв. Це допомагало йому легше запам’ятовувати те, що ви говорите. Цифри складні з-за своєї абстрактності. Для більшості дітей, особливо з порушеннями розвитку і мовлення, досить складно їх запам’ятати, але тут і є плюс – довільна увага і пам’ять напружуються від душі.
Хто прийшов на галявину
Проста гра, добре включає слухове увагу.
У вас є “полянка” – стіл з зеленим листком, серветкою, рушником. І є звірятка (вирізані фігурки або зображення), які люблять гуляти по галявині . Щоб не сваритися, звірі приходять на галявину по черзі. При цьому хода кожної тварини звучить по-різному: заєць тупотить (стукіт по столу) 1 раз, борсук – 2 рази, лисиця – 3 рази, вовк – 4 рази, а ведмідь 5 разів. Знаючи ці умови, дитині потрібно з закритими очима здогадатися хто прийшов на галявину.
Якщо є розуміння мови, але самої мови толком немає, малюк може показувати звірів, а не називати їх.
Графічні диктанти
Я знаю, що я постійно з ними пристаю у всіх своїх завданнях, але вони правда дуже корисні і точно не зайві і тут. Починаючи з 6-7 років, діти завдяки їм можуть, орієнтуючись на слова дорослого, тренувати і слухове увагу, і довільне увагу, і просторове мислення, і орієнтацію в зошиті.
Як завжди, починаємо з простих малюнків (з короткими інструкціями, без діагональних ліній), поступово ускладнюємо, виводячи дитини на новий рівень. Знайти їх в інтернеті дуже просто – так і шукаєте “графічні диктанти“. Кому лінь, за знайдете велику безкоштовну колекцію від простих диктантів до складних.
Зіпсований телефон
Так-так, ця знайома, напевно, всім дитяча гра виявляється прекрасний тренажер слухового уваги. В оригінальній версії потрібно багато гравців. І якщо у вас є можливість грати великою і дружною родиною, то це здорово! Однак ті, у кого немає натовпу родичів вдома, я пропоную пограти в модифіковану версію, яка підійде навіть для двох.
Запишіть на диктофон в телефоні 3-5 записів – в кожній по слову або коротким словосполучення. Поставте таку гучність динаміка, при якій записане буде досить помітно, але при цьому потрібно буде вслухатися. Дайте дитині послухати запис на вушко, а потім запитайте, що він почув.
Якщо він сказав слово і воно співпало з тим, що ви записали (для цього динамік включаємо на максимальну гучність і програємо запис), ви малюєте на листочку смайлик. Збере всі 3-5 смайликів – отримує приз (цукерку, наклейку, можна і просто бурхливу похвалу від батьків).
Небилиці
Зазвичай діти з порушенням розуміння мовлення в ранньому віці погано слухають казки, вірші. Книжки вириваються з рук, перегортаються самою дитиною, а при спробах почитати йому що-небудь, починаються крики і скандали.
Але поступово, з розвитком і заняттями, дитина починає краще розуміти мова. В результаті цього книжки перестають для нього бути нерозбірливою бубной, яку батько навіщо намагається всучити йому. Саме тому казки і вірші десь у 5-7 років слухаються куди охочіше, ніж в 2-4 роки. Цим гріх не скористатися, тим більше, що для розвитку слухової уваги, загального інтелекту і підйому настрою є така чудова штука, як небилиці у віршах. В інтернеті ви можете знайти їх за різними запитами – “небилиці-перевертні”, “небіліці-плутаниці” і навіть просто “небилиці у віршах”. Наприклад, зібрана непогана колекція таких віршиків.
Якщо дитина все так само не любить книги і читання йому не підходить, можливо власне конструювання небилиць. Наприклад, ви можете питати що-небудь у дусі “буває”: що кінь літає, що можна їсти штори, що можна кататися на велосипеді? Питання довільні і можуть сочиняться вами на ходу.
Метаграми (ланцюжок слів)
Цю гру зі словами винайшов Льюїс Керрол – автор “Аліси в країні чудес“. Дітям 6-7 років метаграми відмінно підходять тим, що змушують не тільки вслухатися в звуки, розрізняючи між собою схожі слова, але і здорово напружувати мізки. Сенс в тому, що на кожному етапі у слові змінюється лише одна буква і воно перетворюється в щось нове, наприклад: “ворона – корона – корова“.
Гра проходить так: ви говорите, що зараз будете, як справжні чарівники, перетворювати предмет/тварина/явище в щось інше. Але для цього треба бути дуже уважним. Далі ви кажете “Ворона перетворюється в Корону! ” і питаєте яку букву вам знадобилося замінити, щоб чаклунство вийшло? Дитина повинна відповісти, що “В” помінялася на “До”. Так проходить кожен крок, поки слово не буде перетворено повністю.
Відразу скажу, що ця гра досить складна для дітей з порушеннями мови, особливо, якщо вони стосуються фонематичного слуху. Складна, але не непідйомна. Тим більше, що спочатку припустимо навмисне підкреслення заміненого звуку, щоб дитина втягнувся в завдання і краще зрозумів його. Вона підійде тим дітям, які вже більш-менш справляються з іншими завданнями на розрізнення звуків, наприклад, можуть сказати, чи є в слові “Шоколад” звук Ш або М.
Дві справи відразу
Завдання тут досить складні – потрібно хороше розуміння мови і деякі знання, проте вони здорово допомагають налагодити як слухове увагу, так і уміння перемикатися й утримувати інструкції в голові. Варіанти можуть бути такими:
- Візьми з коробки червоний трикутник, а з мішка синій круг;
- Відкрий верхню полицю і закрий нижню;
- Поклади в шафу ляльку і візьми з полиці ведмедика;
- Поплескай/потопай і поцокай одночасно (зазвичай складно для дітей – у них часто виявляється симптом “або кажу або роблю”);
- Одночасна прокатка м’ячів: червоний м’яч на столі катати назад-вперед, а синій м’яч по колу;
Загалом, як ви зрозуміли – дитина повинна робити 2 простих завдання одночасно або відразу один за одним.
Є і варіації складніше, тренують не тільки слухову увагу, але і просторову орієнтацію, а також проприоцепцию (відчуття власного тіла в просторі), яка, до речі, часто порушена при аутизмі і особливо при СДУГ:
- Правою рукою доторкнися до лівого плеча;
- Закрий ліве око правою рукою;
- Поклади ліву руку на праве коліно;
- Поверни голову наліво і топні правою ногою;
- Праву руку підніми вгору, а ліву витягни вперед і т. д.
Є і схожі дії з малюванням, допомагають освоїти вже не стільки проприоцепцию, скільки орієнтування на аркуші:
- Намалюй зліва дві кульки, а праворуч три палички;
- Намалюй зверху один трикутник, а знизу 4 кубика;
- Намалюй гурток між двома трикутниками, а квадрат між двома хрестиками.
На завершення нагадую, що всі діти дуже різні і тут важливо в першу чергу орієнтуватися на здатності конкретної дитини. Якщо видно, що якесь завдання буде дуже складним, незважаючи на те, що за віком воно повинно підходити, то це не “завдання погані” або “все пропало – дитина відстав”. Це лише означає, що у малюка поки не готова база для таких речей і буде ефективніше почати з , відпрацювати на максимум їх і потім повернутися до того, що складніше.