Сучасні правила виховання дітей: поради сімейного психолога щодо розуміння, підтримки та розвитку дитини в різні вікові періоди
У нас 1 березня гаряча лінія для психологічної та педагогічної допомоги батькам. Серед іншого фахівці «Центру захисту свобод та інтересів дітей» відповідають на запитання про вікові та індивідуальні особливості дітей і допомагають вибудовувати відносини з ними. Перш ніж просити консультацію експертів, прочитайте про сучасні правила виховання, якими в рамках проекту СберПремьер «Новий погляд» поділилася сімейний психолог і публіцист Людмила Петрановська.
Діти створені для розвитку, і вони розвиваються, навіть якщо нам здається, що це не так: про це давно подбала еволюція. Для того щоб дитина перестала розвиватися, з ним потрібно дуже погано обходитися: серйозні стреси сильно порушують розвиток. Якщо ж їх немає, якщо дитина не відчуває болю, голоду, страху, самотності або втрати своїх близьких, то він розвивається абсолютно нормально, і з ним все буде добре.
Розвиток дітей від 0 до 3 років
Насамперед дитина розвивається за рахунок спілкування з сім’єю – це особливо важливо для перших трьох років життя. Спілкування з батьками і різноманітна середовище навколо – ось фактично і все, що потрібно маляті. Звичайні побутові предмети, які можна потримати, погризти, зламати і так далі, служать ідеальним джерелом розвитку.
Розвиток дітей від 3 до 7 років
У дошкільному віці дитині вже стає необхідна гра з однолітками – це має бути його основною діяльністю. У вільній грі діти вчаться присвоєння смислів і введення людей в ролі – це найважливіший навик, який стане потім основою всієї освіти, найважливіша функція мозку, яка необхідна для засвоєння всієї культури. Тому що вся культура – це умовність, і вона заснована на введенні предметів, смислів, символів і людей в ролі.
На жаль, зараз ми спостерігаємо дуже сильне звуження сфери рольової гри. Для того щоб дитина мала можливість грати, йому просто потрібно багато часу. Ми ж натомість намагаємося завантажити його якимись заняттями, а гуляти в міських умовах випускаємо тільки з дорослими. Тому рольова гра з однолітками сильно збіднена, і це проблема.
Гаджети в житті дітей
Мені здається, що гаджети надто демонізується – ніби це якесь чудовисько, яке стрибає з-за рогу і поневолює невинні дитячі душі. Але ж дитина отримує гаджет завжди від когось- для багатьох батьків це спосіб на час «знешкодити» малюка, зайняти його увагу, тому що їм не зрозуміло, що ще з ним робити. Ми не можемо очікувати від батьків – активних, працюючих людей у розквіті сил, – що вони будуть з ранку до вечора розважати п’ятирічної дитини. Тому виходить замкнуте коло: не маючи можливості проводити час з однолітками, дитина займає це простір гаджетами. І часто ми не знаємо, що він буде в цьому гаджеті робити. Може бути, з його допомогою він навчиться спілкуватися? А може бути, потрапить в залежність – таке теж трапляється.
Гаджет – це лише інструмент, як молоток, який сам по собі не хороший і не поганий. Але з його допомогою можна як зібрати стіл, так і вчинити злочин.
Розвиток дітей від 7 до 12 років
В предподростковом віці теж основною діяльністю повинна бути гра, але вже не вільна, а за правилами. Це кращий спосіб соціалізації: коли людина бере участь у спільній діяльності, які він повинен діяти за певними правилами, домовлятися, вирішувати конфлікти – апелюючи знову-таки до правил. Але якщо ми подивимося на те, як живуть сучасні діти з 7 до 12 років, то побачимо, що у них практично немає для цього простору. Вони займаються в школі, у них кілька годин домашніх завдань, потім вони йдуть на які-небудь додаткові заняття – де вже тут знайти час на гру за правилами!
Така гра включає в себе не тільки завдання соціалізації, але й завдання самовдосконалення. Будь-які класики, скакалки і покатушки на роликах піддаються певним правилам, які означають для дитини, що він повинен поставити перед собою завдання, вийти з освоєної зони в зону найближчого розвитку і покращувати свої навички, консультуючись у більш досвідчених однолітків. І якщо в канікули у дитини буде можливість відправитися зі своїм скейтом в найближчий парк, куди ж дінеться тоді непосидючий татусь, якого нічого не цікавить? Ми побачимо упертого людини, яка, обливаючись потім, раз за разом намагається виконати той чи інший трюк.
Але таких днів у дитини на канікулах видається від сили один-два. Весь інший час він робить те, чого від нього чекають інші, те, що потрібно за шкільною програмою, за уявленнями дорослих і так далі. І як тоді дитині пройти цей досвід подолання себе, постановки самому собі завдань і наближення до вирішення цієї задачі?
Відмінною школою соціалізації є гра в футбол, в який зараз практично перестали грати у дворах. Ти повинен координувати свої дії з командою, ти повинен вирішувати конфлікти і домовлятися. Ти не можеш посеред матчу встати і піти додому, просто тому що тобі так захотілося. Ти повинен долати себе, навіть якщо тобі боляче або ти втомився. Грати у футбол – найкорисніше, що може робити людина в цьому віці.
Розвиток дітей від 12 до 17 років
У підлітків у цьому віці трапляється криза ідентичності, тобто набуття себе, тому вони найчастіше дуже егоцентричні і насамперед займаються собою. Вони говорять тільки про себе і дуже б хотіли, щоб і навколишні говорили про них – але, на жаль, так відбувається не завжди. Та манера, в якій ми з ними розмовляємо, їх рідко влаштовує: ми говоримо не з інтересом і з повагою, а повчально доносимо до них свою точку зору. У результаті підлітки практично не мають можливості поділитися з дорослими своїми думками і переживаннями. А вони думають не про всяку нісенітницю, як вважають багато дорослі, а про людські цінності, про те, як влаштований світ, про справедливість, про те, що правильно і неправильно. Вони і раді б з нами про все це поговорити, але у нас же на будь-яке питання є 225 відповідей і рекомендацій, про які нас не просили. Тому підлітки бувають самотні навіть в люблячих сім’ях, які готові піклуватися про людину, але не готові ставитися з повагою до періоду його становлення, тому що ми дуже тривожні, чого хочемо, і взагалі у нас давно є план щодо цих дітей. Ми краще знаємо, що для них потрібно!
Тим самим ми замикаємо власних дітей від нас самих. Коли у батьків немає поваги до власного шляху дитини, немає гнучкості і прийняття, то підліток опиняється в складному становищі: ці добрі, люблячі люди чекають від мене казна-чого, і їм, як не дивно, наплювати на мене справжнього. У дорослих дуже багато тривоги і переживань за те, що що-небудь неодмінно буде втрачено й зроблено не так.
Вступ до вузу, необхідність вибрати професію раз і назавжди – всі ці моменти дуже переоцінені. Насправді все, що нам потрібно, – це трошки більше спокою, довіри до себе і до дитини. Потрібно обов’язково пам’ятати, що так, як зараз, не буде завжди. Діти змінюються дуже сильно, і дитина, яка сьогодні нічого не хоче, завтра буде з захопленням вивчати обрану науку. І навпаки, золотий медаліст може раптом кинути свій престижний вуз і піти іншим шляхом. Нічого жахливого немає ні в першому, ні в другому випадку.
Сучасні правила виховання дітей, які підкреслюють необхідність розуміння вікових та індивідуальних особливостей, мають велике значення для батьків. Згідно з порадами сімейного психолога Людмили Петрановської, діти розвиваються природно, якщо не стикаються з серйозними стресами. Перші три роки життя дитини особливо важливі, оскільки основний розвиток відбувається через спілкування з родиною та оточенням. Звичайні побутові предмети можуть бути ідеальними інструментами для розвитку. У віці від 3 до 7 років гра з однолітками стає основною діяльністю, яка сприяє розвитку важливих навичок. На жаль, сучасні діти мають обмежений час для таких ігор через заняття та контроль з боку дорослих. Це звужує можливості для природного розвитку через вільну гру. Важливо надати дітям більше вільного часу для спілкування з однолітками та рольових ігор, щоб вони могли освоювати нові навички та вчитися взаємодії.
Гаджети у житті дітей стали неодмінною частиною сучасного світу. Людмила Петрановська зазначає, що демонізація гаджетів як причини всіх проблем є помилковою. Гаджети – це лише інструмент, і важливо, як діти їх використовують. Батьки повинні знаходити баланс між цифровими та реальними видами діяльності, щоб діти могли розвиватися гармонійно. Використання гаджетів має бути під контролем і спрямоване на освітні та розвиваючі цілі. У віці від 7 до 12 років основною діяльністю має бути гра за правилами. Це важливо для соціалізації та розвитку навичок взаємодії. Діти мають навчатися грати у командні ігри, вирішувати конфлікти та домовлятися. Однак, сучасний режим навчання та додаткових занять залишає мало часу для таких ігор. Важливо, щоб батьки знаходили можливості для організації вільного часу, де діти могли б розвивати ці важливі навички через гру. Підлітковий вік, від 12 до 17 років, характеризується кризою ідентичності. Підлітки часто займаються пошуком себе та потребують підтримки і розуміння від батьків. Важливо розмовляти з підлітками з повагою і цікавістю до їхніх думок та переживань. Надмірний контроль і відсутність гнучкості можуть призвести до відчуження і замкнутості. Батьки повинні довіряти своїм дітям, дозволяючи їм робити власні помилки і вчитися на них. Це допоможе підліткам пройти період становлення і знайти свій власний шлях у житті.