Психологія та успіх

Як побудувати ефективну та систематизовану програму самонавчання для досягнення професійного успіху

Ефективне самоосвіта – це не просто споживання великої кількості інформації в цікавій для вас темі. З таким підходом можна витратити багато часу, але так і не стати фахівцем.

Ранше доступ до інформації могли отримати тільки ибранные. Щоб дістатися до потрібної книги, треба було докласти серйозних зусиль, як мінімум записатися в бібліотеку, знайти час туди поїхати, але в бібліотеці було не все, рідкісні книги шукали у букіністів, домашня бібліотека була величезною ценнстью. Зараз будь-яка інформація в буквальному сенсі слова лежить у нас в кишені: достатньо взяти свій гаджет, набрати в пошуковику потрібний запит і прочитати відповідь.

Однак справжні фахівці, як і раніше в ціні. Якщо ви хочете освоїти нову професію або вивчити нову для себе галузь знань самостійно, потрібно побудувати власну систему самоосвіти.

Як побудувати системне вивчення інформації

Бажано, щоб кожен раз, коли ви беретеся за якусь книгу або дивіться відео в інтернеті, ви б точно знали відповідь на наступні питання:

  • Чому зараз я вивчаю саме цю тему?
  • Чому я звертаюся саме до цього джерела інформації з усіх можливих?
  • Чому вивчаю матеріали саме в такій послідовності?
  • Коли зможу вивчити цю інформацію, що я буду вивчати далі?
  • Є у мене базвые знання, фундамент, чи я знаю основні терміни і принципи, на яких будується область знань в темі, що цікавить мене?

Якщо у вас немає чіткої відповіді на всі ці питання, то швидше за все, у вас не простроена стратегія самоосвіти. Поради з цієї статті допоможуть вам оптимізувати самонавчання, а це найважливіший навик сьогодні.

Спочатку перерахую три популярні, але не працюють стратегії:

  • Стратегія 1. Вивчати перший-ліпший підручник з нової для себе теми. Швидше за все ви зіткнетеся з великою кількістю нових термінів, які ви не розумієте, відволікаєтеся і не понимаеете матеріал цілком. В результаті матеріал погано засвоюється.
  • Стратегія 2. Вивчати популярну літературу. Приємно читати таку літературу, вона написана простою зрозумілою мовою, ви теші себе думкою, що зайняті корисною справою, розвиваєтеся, але по факту це не зовсім так. У популярній літературі багато води, прикладів, частковостей, деталей. Щоб читати було цікаво, і книжка добре продавалася, автор намагається не перевантажувати читача науковими фактами, а без цього фундаментальні знання в будь-якій темі отримати неможливо.

Стратегія 3. Вивчати інформацію у соцмережах. Занурюючись в нову тему, люди відразу підписуються на канали, облікові записи і групи в соцмережах. Після цього споживають контент, і як їм здається, самообразовываются. Але такий підхід мало що дає через діючих алгоритмів соцмереж.

Які принципи соцмереж заважають нам навчатися:

  1. Сортування вмісту відбувається на основі минулих інтересів. Щоб рухатися вперед, вам треба вивчати не те, що ви нещодавно дізналися, а нове в своїй темі.
  2. Сортування вмісту на основі новизни. Спочатку вам показуються свіжі опубліковані пости, а не той контент, який є логічним продовженням нелдавно вивченого матеріалу. Нова інформація не завжди найкорисніша для вас. В результаті ви дізнаєтеся про зокрема, але так і не добираєтеся до фундаменталних ідей, які якраз і слід знати у вашій темі.
  3. Нескінченний скролл одно нескінченне споживання. Стрічка соцмереж влаштована так, щоб утримувати увагу людини максимально довго, ви витрачаєте час, але отримуєте мало дійсно нової важливої інформації.
  4. Сортування по популярності. Ми отримуємо ту інформацію, яка набрала багато активностей: лайки, коментарі, репости. Але не всі популярне вірно.

Марк Твен писав: “”якби всі люди думали однаково, ніхто тоді не грав би на перегонах””.

В результаті роботи цих принципів ми отримуємо інформацію не системно, в ній немає структури. Тому нікуди не дітися, якщо хочете серйозно вивчити якусь тему, то доведеться вибудувати систему самостійно.

Ось 5 принципів, які вам допоможуть

  1. Починаємо з базових фундаментальних підручників, розрахованих на новачків. Вивчаємо нові терміни та ключові поняття.
  2. Структуруємо навчання. Як мінімум, робимо конспекти, намагаючись надати їм структуру. Тобто ваш конспект повинен представляти із себе не простий текст, а структурований: з подзагголовками, маркованими і нумерованими списками, виносками і виділеннями. Добре допомагають структурувати інформацію майндкарты.
  3. Працюємо зі своїми конспектами. Важливо не просто повторювати інформацію, а намагатися самостійно відтворити її по пам’яті з подальшою самопроверкой.
  4. Враховуємо криву забування. Її відкрив Герман Еббінгауз. Як це не сумно, через годину ми забуваємо 60 % пройденої інформації, а через тиждень у нас залишається тільки 10 % від прочитаного. Щоб запам’ятовувати боольше, треба налаштувати правильний режим повторень: через годину, через день, через тиждень, через місяць. Для гуманітарних тем цього достатньо, якщо ваша тема складна, в ній багато термінів, цифр, графіків, іноземних слів, то знадобиться більше повторень.
  5. Відмінний інструмент запам’ятовування – тести. В ідеалі варто обзавестись підручником по своїй темі і відразу книгою з тестами по ньому. Прочитали розділ підручника, структурували інформацію, зробили конспект і майндкарту, через якийсь час, наприклад, через день, пройшли тест.

Додам, що на мій погляд, треба вчитися постійно, все життя. Навіть якщо вам здається, що ви вже багато чого досягли в житті, і нове утворення вам не потрібно, і голова міркує туго, не піддавайтеся цим настрениям, все одно вчіться і розвивайтеся. Наш мозок володіє дивовижною нейропластичностью: під розумовим навантаженням нейронні мережі ростуть і реорганізуються. Постійне самонавчання дозволяє зберегти ясний розум навіть у похилому віці, що підтверджується многчісленнимі прикладами.