Як правильно провести мозковий штурм в колективі для досягнення максимального результату
Колись красиве слово «брейнсторм» асоціювалося виключно з музичною групою, поки на початку 2010-х не повернулося в новому обличчі. Що таке брейнсторм і чим його їдять, розглянемо у статті.
Що, де, коли
Метод мозкового штурму з’явився задовго до офіційної версії походження. Люди шукали різні способи рішення задач у всі часи, але саме Алекс Осборн став тим, хто остаточно сформулював і описав всі тонкощі методу.
Осборн – американський журналіст, один із засновників рекламного агентства BBDO. Він сформулював методику “мозкового штурму наприкінці 30-х років і вперше описав у своїй книзі «Як придумувати”, опублікованій в 1942 році. Пізніше, в 1953 році, Осборн допрацював і остаточно сформулював метод у книзі «Кероване уяву: принципи і процедури творчого мислення».
Коли потрібен брейнстормінг
У вашої команди є велике завдання, але ніхто не знає як краще її виконати: кожен працівник по-різному бачить рішення, а чіткого плану роботи немає. Тут на допомогу прийде метод брейнстормінгу.
Наприклад, вам потрібно розробити комунікаційну стратегію бренду. Це велика робота, яка поділяється на різні підзадачі. Члени команди висловлюють будь-які ідеї та пропозиції, пізніше з яких виберуть найбільш оптимальні.
Або розберемо сеанс мозкового штурму на простому прикладі. Ви шукаєте подарунок мамі на День Народження. Для вирішення питання можна зібрати сімейну раду і влаштувати невеликий штурм, тому що всі думають по-різному. Деяким «домашнім» прийдуть однакові ідеї, а до когось прийде рішення, яке затьмарить всі інші.
Коли метод не працює
Брейнстормінг – популярний спосіб пошуку нестандартних рішень. При цьому менеджери часто роблять одні й ті ж помилки, із-за яких мозкові штурми замість важливого етапу генерації ідей перетворюються на хаос і втрачений час. Розберемо основні помилки.
Немає чіткої мети
«Давайте сядемо і що-небудь придумаємо» – з цієї фрази починаються мозкові атаки, які ні до чого не призводять. Тема обговорення розмита та учасники не розуміють, навіщо їх відірвали від поточної роботи. Тому перший етап проведення будь-якого брейнсторма – знайти і поставити чітку мету.
Низька мотивація учасників
У групових обговореннях немає толку, якщо не всі учасники залучені в процес. Це може бути з різних причин, найпопулярніша з яких «раз покликали – доведеться брати участь». Повертаємося до першого пункту: коли відсутня чітка мета, відсутнє розуміння і мотивація.
Немає чіткого таймінгу
У заходах, де бере участь колектив важливо дотримуватися таймінг. Визначте день і час для брейнстормінгу. Фраза «давайте що-небудь придумаємо де-небудь в кінці тижня», швидше викличе сумніви в необхідності заходи, ніж активну творчу енергію у вашої команди.
Відсутність організації
Основа технології мозкового штурму – рішення проблеми за рахунок активного творчого процесу, під час якого учасники пропонують максимальну кількість варіантів рішення. Тому потрібна чітка організація і ведення зустрічі. Для ефективної роботи виберіть відповідального співробітника, який буде вести брейнстормінг.
Правила брейнстормінгу
Ви визначили мету, час і місце мозкового штурму. Залишилося дотримувати кілька нескладних правил, які допоможуть зробити зустріч ефективніше.
Бути в хорошому настрої
Групове мислення – жива взаємодія, де кожен учасник зі своїми почуттями і характером. Тому емпатія – одне з головних правил. Не всі учасники охоче сприймають будь-яку критику, хтось ображається на надмірну емоційність, а хтось, навпаки, насилу витримує чуже спокій. Якщо ви не відчуваєте потрібний настрій, спробуйте змінити спосіб мислення: підбадьоритися, перейнятися завданням.
Багатофункціональна команда
У пошуку ефективних методів вирішення тієї чи іншої задачі важливий різний досвід та компетенції. Спробуйте створити крос-функціональну команду, де у кожного учасника різні компетенції. Чим більше досвіду, тим більше цікавих та складних ідей. Тим більше способів пошуку рішень.
Записуйте всі ідеї
У творчому процесі важливо фіксувати всі думки. Чим більше команди записують ідей, тим більше способів розв’язання задачі можна знайти. Не відкидайте ідеї, які здаються дивними: в процесі це може виявитися самим вірним рішенням.
Популярність методу мозкового штурму полягає в його простоті та ефективності. В короткі терміни можна отримати максимальну кількість нових, нестандартних ідей, які допоможуть вирішити вашу задачу.